De meest complete checklist voor iedere startende zelfstandige vind je hier:  

Dit hangt af van hoeveel je zelf wil doen. Je kan je boekhouding zelf in Excel doen of gebruik maken van een boekhoudprogramma. Dexxter is een tool speciaal gemaakt voor bijberoepers. Heb je geen tijd of zin om je administratie zelf te doen of ken je er gewoon te weinig van vraag dan zeker advies aan een specialist of besteed dit volledig uit aan een boekhouder of accountant.
Een businessplan is niet verplicht maar het geeft je een goed beeld van welke richting je uit wil gaan. Met onze 5 bouwstenen kom je al een heel eind. Daarnaast kan je best ook het financiële plaatje bekijken. Je kan een schatting maken van je opbrengsten, kosten en investeringen aan de hand van je businessplan.
Voor je zaak open je best een aparte bankrekening. Dit is eigenlijk de eerste stap die je kan zetten. Het is heel belangrijk om de financiën van je zaak en privé zo gescheiden te houden. Reken op een jaarlijkse kost van ongeveer 40 euro hiervoor.
Een eenmanszaak is het eenvoudigst om op te richten. De administratie is beperkt en je kan dit ook eenvoudig terug stopzetten. Je eenmanszaak wordt in jouw persoonlijke naam opgericht. Je bent dus zelf hoofdelijk aansprakelijk voor alles. Een vennootschap is complexer en duurder om op te richten maar dit biedt meer opties op vlak van fiscale optimalisatie. We kunnen samen bekijken welke vorm het meest aansluit bij jouw situatie. 
Of je nu kiest voor een eenmanszaak of een vennootschap, je zaak dient altijd ingeschreven te worden in de KBO (Kruispuntbank voor Ondernemingen). Dit kan je via een erkend ondernemingsloket doen en kost altijd 105,50 euro (bij één vestiging). 
Zo goed als alle handelsactiviteiten vereisen dat je een btw nummer nodig hebt. Je kan in bepaalde situaties kiezen voor vrijstelling van BTW.  Of dit het meest interessante regime is hangt af van je activiteit en je doelgroep. We kunnen samen bekijken wat op jouw situatie van toepassing is.
Iedere zelfstandige is verplicht zich aan te sluiten bij een Sociaal Verzekeringsfonds. Op basis van je inkomsten als zelfstandige worden jouw sociale bijdragen berekend. Dit is 20,5% van je netto beroepsinkomen. De sociale bijdragen betaal je per kwartaal. Zijn je inkomsten beperkt kan je ook vrijstelling van sociale bijdragen vragen.
De meest voorkomende vergunningen zijn SABBAM en FAVV (voedselvergunning).  Of je nog meer vergunningen nodig hebt check je best op de dienst ondernemingen van jouw stad of gemeente. Je vindt een overzicht van de meest voorkomende vergunningen op https://www.vlaanderen.be/starten-met-een-eigen-zaak/een-zaak-oprichten-welke-vergunningen-hebt-u-nodig

Er zijn tal van verzekeringen mogelijk. Je kan hiervoor je eigen bank of makelaar contacteren of advies inwinnen bij gelijk welke verzekeringsmaatschappij. De meest voorkomende verzekeringen zijn de verzekering voor beroepsaansprakelijkheid, autoverzekering, brandverzekering, verzekering van je goederen, verzekering gewaarborgd inkomen, arbeidsongevallenverzekering, ...
In principe is er geen startkapitaal nodig om te starten als zelfstandige. Het is wel aan te raden om minimum je opstartkosten te voorzien en te bekijken of je bepaalde investeringen dient te doen voor je opstart. Reken voor de opstart van een eenmanszaak op een 200 euro. Voor een vennootschap kan je daar ongeveer een 2500 euro aan toevoegen als ze notarieel dient opgericht te worden.
Alles begint met een goede naam voor je zaak. Is je naam gemakkelijk uit te spreken en te onthouden? Past het bij je activiteit? Is de naam beschikbaar en kan je hem gebruiken als domein voor je website? We zoeken het samen uit.